Aktualnie w Senacie trwa proces legislacyjny nad uchwaloną przez Sejm w dniu 14.04.2023 r. Ustawą o konsumenckiej pożyczce lombardowej.
Z punktu widzenia banków, szczególnie istotne są dwa przepisy dotyczące kredytowania rolników:
– art. 51 – zgodnie z którym przepisy dotyczące klauzul niedozwolonych (abuzywnych), będą miały zastosowanie także do osoby fizycznej prowadzącej gospodarstwo rolne (podobnie jak to ma miejsce obecnie w przypadku konsumentów lub osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą);
– art. 53 – zgodnie z którym do kredytowania osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne, będą miały zastosowanie przepisy Ustawy o kredycie konsumenckim.
Oba przepisy zostały zaproponowane w drodze poprawek Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju i nie były objęte konsultacjami społecznymi.
W szczególności zmiana przewidziana w art. 53 projektu ustawy, tj. zastosowanie przepisów Ustawy o kredycie konsumenckim do kredytowania rolników, byłaby swoistą rewolucją w zakresie kredytowania rolników. Mam jednak wątpliwości, czy systemowo jest to rozwiązanie słuszne – czy rzeczywiście reżim kredytów konsumenckich odpowiada specyfice działalności rolniczej? Wreszcie nie należy zapominać, iż osoba fizyczna prowadząca gospodarstwo rolne, może obecnie być konsumentem , a determinującym jest to, nie to kto zaciąga kredyt, lecz na jaki cel. W zależności o celu, kredyt dla rolnika i tak może obecnie podlegać pod przepisy Ustawy o kredycie konsumenckim.
Biuro Legislacyjne Senatu RP, wydało negatywną opinię co do w/w projektowanych przepisów, co mam nadzieje przyniesie refleksję nad wprowadzanymi bez konsultacji publicznych przepisami prawa.
Przebieg procesu legislacyjnego w Senacie: https://www.senat.gov.pl/prace/proces-legislacyjny-w-senacie/ustawy-uchwalone-przez-sejm/ustawy-uchwalone-przez-sejm/ustawa,1498.html